- prof.dr.Vincent van Rossem:
-
De ‘Eilandenboulevard’
Vijftig jaar geleden waren Kattenburg en Wittenburg nog levendige Amsterdamse volkswijken. De grote Kattenburgerstraat en de Grote Wittenburgerstraat waren echte Amsterdamse straten, met oude huizen, gewone mensen, winkels, kinderen, rommel, Amsterdamse anarchie. Het toenmalige gemeentebestuur zag daar niets in. Kattenburg en Wittenburg zijn ‘gesaneerd’, zoals dat heette in het jargon van technocratisch denkende volkshuisvesters. Anno 2012 is wel duidelijk dat deze ‘sanering’ rampzalige gevolgen heeft gehad.
Omdat de volkshuisvesters toen al een slecht geweten hadden, is de oude gevelwand langs de Nieuwe Vaart blijven staan, om de gruwelijke nieuwbouw aan het oog te onttrekken. Zo is er nog iets behouden gebleven van de sfeer op de Oostelijke Eilanden, met kleine nering voor de dagelijkse boodschappen aan de landzijde van de kade en een reeks woonboten aan de waterzijde. Het mooiste stukje Amsterdam op de route van bus 22.
Maar toch heeft het Stadsdeel Centrum in zijn oneindige wijsheid besloten dat hier een ‘eilandenboulevard’ moet komen. Men wil ook het laatste restje van de Oostelijke eilanden wegsaneren. De makkelijkste prooi daarbij zijn de woonbootbewoners. Die beschouwt het Stadsdeel namelijk als ongewenste vreemdelingen zonder enig recht op een vaste woon- of verblijfplaats. Zij worden gewoon ‘wegbestemd’ in een bestemmingsplan. Klaar is Kees. En dan is het nog niet mooi genoeg. Er moet een raar straatprofiel komen om voor eens en voor altijd af te rekenen met de historische achterbuurt waar het fregatschip Johanna Maria werd gebouwd. Die schitterende roman hebben de ambtenaren natuurlijk niet gelezen, zij lezen nooit iets en kennen de geschiedenis van de stad niet.
De ‘eilandenboulevard’ is bedacht door nare fatsoensrakkers die eigenlijk een hartgrondige hekel hebben aan Amsterdam. Overal moet deftige bestrating komen met aanstellerig straatmeubilair. Het gewone volkse Amsterdam is die mensen een doorn in het oog, een beschamende armoedzooi. Al die achenebbisj winkeltjes moeten weg om plaats te maken voor modieuze horeca met terrassen aan het water. Natuurlijk niet voor bewoners van Wittenburg die geen cent te makken hebben, maar voor de toeristen, die nu al een ware plaag vormen in de binnenstad.
Het rampzalige plan om duizenden brallende en lallende provinciale bootjesmensen aan land te zetten op de Noordermarkt is gelukkig afgeschoten door verstandige politici in de raad. Het is te hopen dat ook de ‘eilandenboulevard’ een roemloos einde tegemoet gaat. De bewoners van de binnenstad hebben hun buik vol van dergelijke plannen. Er is op de Oostelijke Eilanden in het recente verleden al gigantische schade aangericht door dwaze bestuurders. De Nieuwe Vaart is ons dierbaar en mooi genoeg. Het woord ‘boulevard’ geeft aan dat we met gevaarlijke gekken te maken hebben.
Vincent van Rossem
Hoogleraar monumentenzorg en stedenbouwkundig beleid UvA
- Youp van 't Hek:
- Pretpark Amsterdam
- Architect Leo Onderwater:
- Haal de bruggen op, Amsterdam gaat kapot aan toerisme
Mensen die gewoon willen wonen en werken in Amsterdam worden naar de perifere gebieden gedirigeerd. Wie toch het centrum verkiest, wordt geconfronteerd met torenhoge onroerendgoedprijzen, opgedreven door de toeristensector. Het omslagpunt is nu bereikt.
Lees verder het artikel in NRC
- Insprekers:
- Korte Videosamenvatting van de inspraakavond 20 maart 2012
- Enkele opmerkingen van de vrienden van de Oostelijke Eilanden:
-
Ik blijf verbijsterd over dit watertje-pik, dit hobby-project van lokale politici die hun voetafdruk willen achterlaten. Uit welk onderzoek blijkt dat dit zo goed is voor de locale economie als wordt beweerd? Levert dit echt meer op dan het kost? Weet men echt of toeristen die abjecte watertrap en woonboten op een kluitje, de ruïnering van de couleur locale zullen waarderen? Ons woongenot wordt opgeofferd, maar wie wordt daar eigenlijk beter van?
-
Ik ben niet tegen een watertrap; wel tegen gedwongen verplaatsingen/verhuizingen en onnodig veel geld uitgeven.
-
Wat een onzinnig plan, weer! Hoe kan een overheid zo ingrijpen in het woongenot van burgers, zelfs als deze 'slechts' woonbootbewoners zijn? Grenst aan onfatsoenlijk bestuur!
-
ik ben voor het opknappen van boulevard maar tegen watertrappen, tunnels en partyboten op de dwarsvaarten. Als deelraad hiervoor geld heeft kan dit bedrag beter gestoken worden in belangrijkere voorzieningen voor de buurt: kunst, groen env jongerenvoorzieningen.
-
Ideeën lanceren is prachtig, maar als buurtbewoners gezamenlijk bezwaar maken horen plannen van de baan te gaan.
Geen gedwongen verhuizing voor een watertrap!
-
Zeehavens, GVB-corruptie, Noord-zuidlijn,Project1012,......pfffff.
-
Ik wil geen pianoligging!
-
Het gaat hier om een ernstige inbreuk op de door de Gemeente verleende rechten. Een dergelijke inbreuk is alleen gerechtvaardigd, tegen een passende schadevergoeding, als het om een zaak van hoog algemeen belang gaat, waarvan geen andere oplossing mogelijk is. Het belang hier, de behoefte aan een watertrap, is niet aangetoond en hoogst discutabel. Bovendien valt het doel makkelijk op een andere manier te bereiken waarbij geen rechten van bewoners worden geschonden.
-
De bouw van een watertrap bij de Oosterkerk met een aanlegsteiger voor rondvaartboten en het in pianoligging leggen van de woonboten en -arken die dan moeten wijken is een grove verstoring van een evenwichtig, historisch gegroeid en typisch Amsterdams stadsbeeld. Tussen de dan in 'piano' liggende woonschepen kun je het water heus niet beter zien en vanaf de brug gezien lijkt de gracht daar ineens veel smaller. Nautisch lijkt het me een probleem omdat dwarsliggende boten meer weerstand opleveren dan langsliggende. Daarnaast is dan het gedeelte met de watertrap ineens heel raar leeg en kaal. Misschien leuk op een maquette maar in het echt ècht niet! Wordt de buurt platgebombardeerd door stadsplanning? Alsjeblieft niet!
Zeg ja voor een mooie buurt, maar zeg nee tegen meer steen, overlast en gedwongen verhuizingen voor meer toerisme. Zet je naam op de vriendenlijst
of like onze Facebook pagina: